"У СНУ"
Дечак се сећа. Дечак је тужан. Дечак тражи очи.
Дечак види зелено. Шта ће дечак сањати?
Хајде да се ноћас сретнемо. У сну.
Узећемо се за руке и летети.
Девојчица и дечак ће уронити у плави океан снова.
Изаћи ће чисти и невини и грејати се на зрацима сунца сна.

На белом камену поред воде и биља смешиће се и гледати.
Дечак ће рећи : Ја видим. Девојчица ће рећи : Ја осећам.
Заједно ће рећи : Ја сам ти, ми смо једно.
У сну


СВЕТИ СИНОД ГРЧКЕ ПРАВОСЛАВНЕ ЦРКВЕ НАРОДУ
Архијереји Грчке православне цркве, који су се окупили на редовном заседању од 5. до 8. октобра 2010. године, сматрају за своју дужност да се обрате својој пастви, народу Божијем, као и свим људима који нису равнодушни према језику истине и љубави.
Живимо у тешком и драматичном времену. Као земља смо се суочили са најтежом економском кризом која код већине људи изазива осећај несигурности и страха. Не знамо шта ће нам донети следећи дан. Очигледно је да је наша отаџбина већ поробљена, њоме фактички управљају кредитори. Знамо да многи од вас чекају да Црква каже своју реч и заузме позицију у вези са догађајима које заједно гледамо.
То што преживљава сада наша отаџбина нема преседана и веома је потресно. Раме уз раме са духовном, социјалном и економском кризом иде рушење свих наших темеља. Говоримо о покушају искорењивања и уништавања наше традиције, онога што се одувек сматрало за темељ живота наше отаџбине. У социјалној сфери покушавају да уклоне наше темеље и права. При томе, држава то чини дајући невероватно објашњење: "Ми смо принуђени на такве мере од стране наших кредитора". На тај начин ми, као земља, фактички признајемо да се налазимо под окупацијом и испуњавамо вољу наших нових (иностраних) владара. У вези са тим јавља се следеће питање - да ли се њихови захтеви тичу само финансијске и социјалне области или се шире и на духовни и културни идентитет, као и на самосталност наше отаџбине?
С обзиром на ову ситуацију у којој смо се нашли, сваки разуман човек ће поставити питање: Зашто раније нисмо предузели тако драстичне мере о којима се данас прича да су одавно биле потребне? Зашто сва та патологија нашег друштвеног живота коју сада са таквим напором покушавамо да савладамо, није била на време лечена? Зашто је било неопходно чекати док нисмо дошли у садашње критично стање? Ето, већ неколико деценија нашом државом управљају једни те исти људи. Којим политичким циљевима су се руководили знајући да воде земљу у катастрофу, а данас се осећају безбедно, доживљавајући себе само као извршиоце туђе воље? Данас се дешавају такве радикалне реформе које би раније подигле целу Грчку. Данас, међутим, скоро да нема отпора томе.
Наша економска криза повезана је са неравнотежом између производње и потрошње. Између спорог темпа производње који смо успели да постигнемо, и високог нивоа живота на који смо навикли. Када потрошња значајно превазилази производњу економски баланс неизбежно претеже на страну расхода. Да би се изборила са тим, наша земља је принуђена да прибегава спољашњим зајмовима. Када кредитори почну да траже враћање дугова настаје криза, а за њом и банкрот. Међутим, економска криза која гњечи и притиска нашу Отаџбину је само врх леденог брега. То је последица и плод једне друге – духовне кризе.
Диспропорција између потрошње и производње није само економска категорија, већ пре свега показатељ духовног слома. Знак моралне кризе која је дотакла како власт, тако и народ. Власт која није могла да се понаша одговорно пред народом, није могла или није хтела да говори са њим језиком истине, пропагирала је лажне идеале, помагала корупцију. Једини њен циљ је био долазак на власт. Она је фактички деловала против правих интереса народа и наше земље.
Са друге стране, ми смо се као народ понашали неодговорно. Обоготворили смо богатство, тражили сит и спокојан живот, нисмо презирали обману и лаку зараду. Више нас није било брига шта се догађа у свету и у нашој земљи. Професионална удружења и социјалне групе су самовољно захтевале очување својих права, бивајући потпуно равнодушни према томе како ће се ти захтеви одразити на наше друштво у целини и у великој мери су помогли да се нађемо у садашњем положају.
Суштина духовне кризе састоји се у одсуству смисла живота и затварању човека у једнодимензионалну садашњост – свођењем на његов егоцентрични самољубиви инстинкт. То је садашњост без будућности, без идеала и визије. Садашњост осуђена на монотонију и досаду. То је претварање живота у привремено растојање између два догађаја: рођења и смрти, са једином неизвесношћу колико ће времена проћи између. У таквој перспективи бесциљност се такмичи са бесмислом, што на крају доводи до трагичних последица. Тада на питање: "Зашто, сине, узимаш наркотике?", чујеш као одговор: "Реците ми, зашто је не бих узимао? Не надам се више ничему и ништа не очекујем. Једина моја радост је дрога." А ми, уместо да пронађемо смисао живота стремимо богатству, комфору, благостању. Међутим, када осим потрошње не постоји други циљ живота, када материјална самосталност и њено показивање постане једино средство да се домогнеш друштвеног признања, онда разврат постаје једини могући начин живота. У противном, ако се ниси развратио, глуп си. Многи су тако размишљали и чинили, те смо тако достигли да су се развратиле не само наше власти, већ и велики део нашег народа. Вечно питање – дилему Достојевског "слобода или срећа" проживљавамо у свом њеном трагичном размаху. Изабрали смо умишљено благостање, а изгубили слободу и то не само нашу личну, већ и слободу наше Отаџбине. Данас човек (можда и оправдано) стрепи од помисли о смањењу своје зараде, али га скоро уопште не брину дефицити новца који држава даје за образовање. Не брине ни за сопствену децу која се гасе у својим многобројним зависностима, не брине ни за обезвређивање људске личности и живота. То је истински смисао садашње кризе и извор економских тешкоћа, којима се без милости користе "светски владари".
На заседању Светог синода, ми, ваши духовни оци, критично смо оценили своја дела. Пожелели смо да преузмемо одговорност на себе и нађемо своју кривицу у кризи коју преживљавамо. Знамо да смо изазвали код вас огорченост, а можда и довели у искушење. Нисмо реаговали брзо и стварно на понашање клира које вас је повредило. Људи који желе да раскину везу народа са Мајком Црквом, који се користе истинитим али и измишљеним скандалима, потрудили су се да смање ваше поверење у Цркву.
Желимо да вам кажемо да Црква поседује противотров култу потрошње, то је аскеза (подвижништво). Док је потрошња ћорсокак (јер живот нема смисла), аскеза је пут (јер води правом животу). Циљ аскезе није одбацивање задовољства, већ испуњење живота дубином и садржајем. Она је налик тренингу спортисте који га доводи до освајања медаље. Та медаља није ништа друго до живот, који побеђује смрт, живот обогаћен љубављу. Аскеза је пут слободе од ропства сувишним стварима, ропства које нас је данас направило предметом подсмеха.
Забрињава нас стање нашег образовања, јер савремени образовни систем гледа на ученика не као на личност, већ као на компјутер. Једина функција тог система је "убацивање" информација у њега. Индивидуалност ученика се не узима у обзир и не прихвата. Наша деца с правом одбацују такво образовање. Зато нас брине следећа реформа средњег образовања која се припрема. Признајемо да састављање уџбеника спада у област одговорности државе. Њихов садржај се, међутим, тиче сваког грађанина. Многи од њих очекују од Цркве да подигне свој смирени глас по том питању.
Желимо да сви наши храмови отворе своја врата нашој омладини. У парохије које су то урадиле прилази много наше деце која траже смисао и наду.
Знамо да од нас, ваших пастира, тражите херојску, живу Цркву, са пророчком речју, актуелном проповеди за младе, која није посветовњачена, већ бескомпромисна, слободна и снажна. Цркву која се не боји да се одупре лукавом систему овога света, чак и ако то доведе до прогона и мучеништва.
Црква је једина институција која може стати уз човека и подржати га. Међутим, Црква – то смо сви ми, и у томе се и састоји Њена и наша сила. Јединство између пастира и пастве желе, пре свега, да униште "светски владари". Они знају да ако поразе пастира, лако ће растерати и заробити стадо. Сећате се историје – свуда где су се борили са Богом, коначни циљ удара био је човек и његово потпуно свођење на ниво животиње. Насупрот томе, очовечење Бога је највеће узвишење човека. Црква иступа не против државе, већ против оних који стоје иза ње, који покушавају да вас лише наде и идеала. Сећате се да је, сагласно са оценом многих економиста, ова криза створена вештачки да би била инструмент за остварење глобалне државе од стране сила којима тешко да се може приписати љубав према човеку.
Црква има свој став у вези са садашњим критичним положајем, јер није престала да буде део историје и људског рода. Црква не може да затвара очи на било какву неправду, већ мора бити спремна на сведочење и мучеништво. Знамо да људи поред нас гладују и да имају потребе, а да им душу често испуњава очајање. Знамо то, јер је прво место где долазе у потрази за надом и смислом њихов парохијски храм. Наш циљ и задатак је да свака парохија постане центар кроз који би пастирски рад дотакао и обгрлио цело друштво.
Одлучили смо да створимо центар за анализу социјалних проблема који не би само пратио, већ се и успешно борио са проблемима изазваним данашњом кризом. Наш задатак је развој добротворне делатности сваке парохије, тако да не остане ни један човек који би могао остати без оброка. Знате да Црква у вези са тим спроводи колосални напор. Знате, јер многи од вас подржавају напоре ваших парохија својим трудом или економском помоћи. Позивамо вас да постанете ближи својој парохији, да бисмо заједно могли да се подржимо у овим тешким временима.
Наш народ се и раније суочавао са сиромаштвом и гладовањем, али је издржао и победио јер је имао идеале и вредности. Сви заједно можемо помоћи једном човеку, а један подржати све. Бог нас није створио плашљивим, већ нам је даровао дух силе и љубави. Тим духом, збијени око наше велике породице, наше Цркве, бивајући свесни наших грешака, у потрази за смислом живота и љубави, изаћи ћемо из ових сложених искушења.


петак, 20. јануар 2012.

Инвазија телокрадица

Инвазија телокрадица
“Ја син мутнога ловца и видра и овца…” (Оскар Давичо- “Хана”)
Ја, аутор преко седамдесет озбиљних чланака, током две године, подужих, аналитичних, све заједно скоро четири стотине страница текста, са жаљењем саопштавам да постоји извесни “политичар”, кажу, контроверзни, истог имена и презимена, који необично личи на мене, као јаје јајету, који са мном, озбиљним аутором са опозиционих сајтова, нема никаквих додирних тачака. Тај лик живи свој сопствени, виртуелни живот, који са мојим животом нема везе. Одричем се тог лика. Одбијам да одговарам за његово понашање. Том лику повремено, а срећом, све ређе, повремено удахне живот неки неодговорни новинар, или неопрезни трач. Ето, јуче (9. јануара 2012.) се тај лик, тај лажни алтер его, тај телокрадица и делокрадица, обрео у дневним новинама “Правда”. Иначе, то је чест случај. Снимљено је неколико филмова на ту тему, по истинитим догађајима (Invasion of the Body Snatchers)(1) и то 1956., 1978. и 2007. године. Филмове су режирали, између осталих и знаменити Дон Зигел и Филип Кауфман. Радња је увек иста - Група људи открива да људску расу, замењују туђини без емоција, једно по једно. То се и мени догађа. То се и вама догађа! Нека звона звоне на узбуну! Нећу да будем замењен! Нећу да ми украду лик и дело!
Ево како је тај телокрадица представљен у озбиљном и веома напредном листу “Правда”, симболу “новинарства у Тенесију”(2).
“СРПСКА ПОГАЧА”
“У познатом ресторану „Стара трешња“, контроверзни политичар Небојша Бакарец показао је свима колико воли да кува. Засукао је рукаве и са сјајним кулинарима направио српску погачу.
Потребно је: 1 кг брашна, 1 пакетић свежег квасца, пола шољице уља, 2 дл течности (пола воде – пола млека) и со.
Начин припреме: У млакој течности растопити квасац, а када надође додати 850 г брашна, па  со и уље. Замесити тесто и, ако треба, додати још брашна. Тесто не сме да буде тврдо, нити да се лепи за руке. Оставити да нарасте, па га преместити у обликовану погачу. Оставити још десетак минута и пећи.
Могу се правити и лопте, и поређати једну поред друге.
Нисам љубитељ алкохола, и најчешће пијем воду и домаће, негазиране сокове – каже Небојша. – Па ипак, током празника сам попио чашу црног вина. Само црно вино треба пити за овај велики празник и неколико дана после празника, јер се од памтивека каже да је црно вино Божја крв.”
Указујем на озбиљне разлике између тог лика и мене, које су јасне мени и свакоме ко ме познаје.
Прво, више не сарађујем са “Правдом” после интервјуа који су летос тражили и добили а затим пет недеља оклевали да објаве, док им нисам одрекао право да објаве тај интервју после тог рока. Овај лик очито воли гласило СНС, док га ја не мрзим, једино зато што је опозициона новина али је новинарство “Правде” исто као и остало “новинарство у Тенесију”.
Друго, никада нисам био у ресторану “Стара трешња” и не знам ни где се налази. Овај лик очито зна и иде тамо.
Треће, не кувам у оделу и кравати. Могу да кувам го али са краватом никако. Овај лик очито тако кува ( фотографија је моја али од пре пет, шест година и ту сам само позирао а не и стварно кувао).
Четврто, не знам да правим погачу и ретко једем бело брашно. Овај лик зна и воли погачу преко хлеба.
Пето, нисам религиозан и не славим било какве празнике. Такође, реч “бог” пишем малим почетним словом, обавезно. Овај лик је верник и богољуб, теофил, такорећи.
Шесто, не изговарам несувислости о црном вину и богу.
Седмо, ни ја нисам љубитељ алкохола, али га пијем. Што би реко Дис “Не марим да пијем, ал’ сам пијан често… И желећи да се заклоним од срама, пијем, и зажелим да сам пијан довек; Тад не видим порок, друштво где је чама, тад не видим ни стид што сам и ја човек.”
Овај лажни лик, овај преварант, некако успева ових недеља да црпи енергију, успева да се појављује, увлачи се у разговоре, даје интервјуе за новине, кува по ресторанима. Ево, пре две недеље, зове ме бивша жена (друга по реду, бивша од скора) у пола једанаест ноћу. У позадини се чула граја ресторана- извињава се каже, што зове тако касно (ја рано лежем за разлику од свог алтерлика), али је изнервирана…Седи у неком друштву и једна жена, четрдесетих година, уверава све како је са својим дететом и са мном била на Копаонику  три недеље пре тога. Бивша супруга ме каже брани (мени до душе није јасно од чега али нема везе…) и каже жели то да провери. Да, уверавам је ја, нисам био на Копаонику скоро и нисам годинама био са било каквом женом са дететом. Да, каже, знала сам да лаже…И ту се разговор ззавршава. И сад кад повежете два и два, јасно вам је да тај лик, у моје име заводи и жене са децом, води их на Копаоник…Вероватно и вози кола (ја не возим) и има пуно пара - ја немам (у ова тешка времена, жене се лепе само на паре…). Одакле та енергија том лику за то? Одакле му новац? Одакле му друго тело? Ко га је отелотворио? Није  ваљда “Правда”, није ваљда СНС? Ја не подносим СНС. Можда би они желели да пређем тамо али ја бих се пре убио. Нису ме ваљда клонирали (можда су и Тома и Вучко клонирани – отуд толика разлика и јаз између клона и пређашњих, стварних радикалских личности)? Ја верујем, да је моје тело само моје. И ноћу…Ноћу се додуше подајем…али то само симболично значи да неко други има моје тело, има га она…али то је већ друга прича, то није то… Прилично сам уверен да је моје тело, моје, двадесет четири часа, сваког дана…Али опет, ко зна…Превише је коинциденција - и интервју “Правди” и жена са Копаоника… Ау…Сад кад се сетим…јао мени…тужбе “Геј стрејт алијансе”…па слали су ми тужбе на три адресе са којима немам везе а нису на моју дорћолску адресу (полицајац ми је уручио све три, јер суд није, нормално, могао да ме нађе на лажним адресама). И није ми било јасно зашто су ме тужили. Сад ми је јасно, па тај лик, тај лажњак је хомофоб, вероватно је свашта лајао… Али на три адресе… Можда не постоји само један клон, можда постоје тројица? Па јесте, својевремено, пре пет, шест година, су ми људи јављали да су ме видели на неким телевизијама на којима нисам био, мислио сам греше, јављали су ми за појављивање у часоописима за које нисам чуо, мислио сам греше, јављали су ми да су ме видели на местима на које никада не бих отишао, са неким женама којих се не сећам, мислио сам греше… Па ово је озбиљно. Кафкијанска ситуација! Можда неки чудни облик “Метаморфозе”!? И у  “Инвазији телокрадица” постоји метаморфоза! И у филму “Мува “ Дејвида Кроненберга! Неће ваљда да ме трансформишу у снсовца? Немојте људи! Да ме метаморфозирају…?Ајде, један алтер его у “Правди”, али три! Један заводи средовечне жене са децом, други кува, трећи даје интервјуе…!
Ситуација је озбиљна. Морам да позовем “Истериваче духова” (Ghostbusters)(3) или још боље “Истериваче ђавола” (Exorcist) и да решим ствар.

(1).http://www.imdb.com/title/tt0077745/

Нема коментара:

Постави коментар