"У СНУ"
Дечак се сећа. Дечак је тужан. Дечак тражи очи.
Дечак види зелено. Шта ће дечак сањати?
Хајде да се ноћас сретнемо. У сну.
Узећемо се за руке и летети.
Девојчица и дечак ће уронити у плави океан снова.
Изаћи ће чисти и невини и грејати се на зрацима сунца сна.

На белом камену поред воде и биља смешиће се и гледати.
Дечак ће рећи : Ја видим. Девојчица ће рећи : Ја осећам.
Заједно ће рећи : Ја сам ти, ми смо једно.
У сну


СВЕТИ СИНОД ГРЧКЕ ПРАВОСЛАВНЕ ЦРКВЕ НАРОДУ
Архијереји Грчке православне цркве, који су се окупили на редовном заседању од 5. до 8. октобра 2010. године, сматрају за своју дужност да се обрате својој пастви, народу Божијем, као и свим људима који нису равнодушни према језику истине и љубави.
Живимо у тешком и драматичном времену. Као земља смо се суочили са најтежом економском кризом која код већине људи изазива осећај несигурности и страха. Не знамо шта ће нам донети следећи дан. Очигледно је да је наша отаџбина већ поробљена, њоме фактички управљају кредитори. Знамо да многи од вас чекају да Црква каже своју реч и заузме позицију у вези са догађајима које заједно гледамо.
То што преживљава сада наша отаџбина нема преседана и веома је потресно. Раме уз раме са духовном, социјалном и економском кризом иде рушење свих наших темеља. Говоримо о покушају искорењивања и уништавања наше традиције, онога што се одувек сматрало за темељ живота наше отаџбине. У социјалној сфери покушавају да уклоне наше темеље и права. При томе, држава то чини дајући невероватно објашњење: "Ми смо принуђени на такве мере од стране наших кредитора". На тај начин ми, као земља, фактички признајемо да се налазимо под окупацијом и испуњавамо вољу наших нових (иностраних) владара. У вези са тим јавља се следеће питање - да ли се њихови захтеви тичу само финансијске и социјалне области или се шире и на духовни и културни идентитет, као и на самосталност наше отаџбине?
С обзиром на ову ситуацију у којој смо се нашли, сваки разуман човек ће поставити питање: Зашто раније нисмо предузели тако драстичне мере о којима се данас прича да су одавно биле потребне? Зашто сва та патологија нашег друштвеног живота коју сада са таквим напором покушавамо да савладамо, није била на време лечена? Зашто је било неопходно чекати док нисмо дошли у садашње критично стање? Ето, већ неколико деценија нашом државом управљају једни те исти људи. Којим политичким циљевима су се руководили знајући да воде земљу у катастрофу, а данас се осећају безбедно, доживљавајући себе само као извршиоце туђе воље? Данас се дешавају такве радикалне реформе које би раније подигле целу Грчку. Данас, међутим, скоро да нема отпора томе.
Наша економска криза повезана је са неравнотежом између производње и потрошње. Између спорог темпа производње који смо успели да постигнемо, и високог нивоа живота на који смо навикли. Када потрошња значајно превазилази производњу економски баланс неизбежно претеже на страну расхода. Да би се изборила са тим, наша земља је принуђена да прибегава спољашњим зајмовима. Када кредитори почну да траже враћање дугова настаје криза, а за њом и банкрот. Међутим, економска криза која гњечи и притиска нашу Отаџбину је само врх леденог брега. То је последица и плод једне друге – духовне кризе.
Диспропорција између потрошње и производње није само економска категорија, већ пре свега показатељ духовног слома. Знак моралне кризе која је дотакла како власт, тако и народ. Власт која није могла да се понаша одговорно пред народом, није могла или није хтела да говори са њим језиком истине, пропагирала је лажне идеале, помагала корупцију. Једини њен циљ је био долазак на власт. Она је фактички деловала против правих интереса народа и наше земље.
Са друге стране, ми смо се као народ понашали неодговорно. Обоготворили смо богатство, тражили сит и спокојан живот, нисмо презирали обману и лаку зараду. Више нас није било брига шта се догађа у свету и у нашој земљи. Професионална удружења и социјалне групе су самовољно захтевале очување својих права, бивајући потпуно равнодушни према томе како ће се ти захтеви одразити на наше друштво у целини и у великој мери су помогли да се нађемо у садашњем положају.
Суштина духовне кризе састоји се у одсуству смисла живота и затварању човека у једнодимензионалну садашњост – свођењем на његов егоцентрични самољубиви инстинкт. То је садашњост без будућности, без идеала и визије. Садашњост осуђена на монотонију и досаду. То је претварање живота у привремено растојање између два догађаја: рођења и смрти, са једином неизвесношћу колико ће времена проћи између. У таквој перспективи бесциљност се такмичи са бесмислом, што на крају доводи до трагичних последица. Тада на питање: "Зашто, сине, узимаш наркотике?", чујеш као одговор: "Реците ми, зашто је не бих узимао? Не надам се више ничему и ништа не очекујем. Једина моја радост је дрога." А ми, уместо да пронађемо смисао живота стремимо богатству, комфору, благостању. Међутим, када осим потрошње не постоји други циљ живота, када материјална самосталност и њено показивање постане једино средство да се домогнеш друштвеног признања, онда разврат постаје једини могући начин живота. У противном, ако се ниси развратио, глуп си. Многи су тако размишљали и чинили, те смо тако достигли да су се развратиле не само наше власти, већ и велики део нашег народа. Вечно питање – дилему Достојевског "слобода или срећа" проживљавамо у свом њеном трагичном размаху. Изабрали смо умишљено благостање, а изгубили слободу и то не само нашу личну, већ и слободу наше Отаџбине. Данас човек (можда и оправдано) стрепи од помисли о смањењу своје зараде, али га скоро уопште не брину дефицити новца који држава даје за образовање. Не брине ни за сопствену децу која се гасе у својим многобројним зависностима, не брине ни за обезвређивање људске личности и живота. То је истински смисао садашње кризе и извор економских тешкоћа, којима се без милости користе "светски владари".
На заседању Светог синода, ми, ваши духовни оци, критично смо оценили своја дела. Пожелели смо да преузмемо одговорност на себе и нађемо своју кривицу у кризи коју преживљавамо. Знамо да смо изазвали код вас огорченост, а можда и довели у искушење. Нисмо реаговали брзо и стварно на понашање клира које вас је повредило. Људи који желе да раскину везу народа са Мајком Црквом, који се користе истинитим али и измишљеним скандалима, потрудили су се да смање ваше поверење у Цркву.
Желимо да вам кажемо да Црква поседује противотров култу потрошње, то је аскеза (подвижништво). Док је потрошња ћорсокак (јер живот нема смисла), аскеза је пут (јер води правом животу). Циљ аскезе није одбацивање задовољства, већ испуњење живота дубином и садржајем. Она је налик тренингу спортисте који га доводи до освајања медаље. Та медаља није ништа друго до живот, који побеђује смрт, живот обогаћен љубављу. Аскеза је пут слободе од ропства сувишним стварима, ропства које нас је данас направило предметом подсмеха.
Забрињава нас стање нашег образовања, јер савремени образовни систем гледа на ученика не као на личност, већ као на компјутер. Једина функција тог система је "убацивање" информација у њега. Индивидуалност ученика се не узима у обзир и не прихвата. Наша деца с правом одбацују такво образовање. Зато нас брине следећа реформа средњег образовања која се припрема. Признајемо да састављање уџбеника спада у област одговорности државе. Њихов садржај се, међутим, тиче сваког грађанина. Многи од њих очекују од Цркве да подигне свој смирени глас по том питању.
Желимо да сви наши храмови отворе своја врата нашој омладини. У парохије које су то урадиле прилази много наше деце која траже смисао и наду.
Знамо да од нас, ваших пастира, тражите херојску, живу Цркву, са пророчком речју, актуелном проповеди за младе, која није посветовњачена, већ бескомпромисна, слободна и снажна. Цркву која се не боји да се одупре лукавом систему овога света, чак и ако то доведе до прогона и мучеништва.
Црква је једина институција која може стати уз човека и подржати га. Међутим, Црква – то смо сви ми, и у томе се и састоји Њена и наша сила. Јединство између пастира и пастве желе, пре свега, да униште "светски владари". Они знају да ако поразе пастира, лако ће растерати и заробити стадо. Сећате се историје – свуда где су се борили са Богом, коначни циљ удара био је човек и његово потпуно свођење на ниво животиње. Насупрот томе, очовечење Бога је највеће узвишење човека. Црква иступа не против државе, већ против оних који стоје иза ње, који покушавају да вас лише наде и идеала. Сећате се да је, сагласно са оценом многих економиста, ова криза створена вештачки да би била инструмент за остварење глобалне државе од стране сила којима тешко да се може приписати љубав према човеку.
Црква има свој став у вези са садашњим критичним положајем, јер није престала да буде део историје и људског рода. Црква не може да затвара очи на било какву неправду, већ мора бити спремна на сведочење и мучеништво. Знамо да људи поред нас гладују и да имају потребе, а да им душу често испуњава очајање. Знамо то, јер је прво место где долазе у потрази за надом и смислом њихов парохијски храм. Наш циљ и задатак је да свака парохија постане центар кроз који би пастирски рад дотакао и обгрлио цело друштво.
Одлучили смо да створимо центар за анализу социјалних проблема који не би само пратио, већ се и успешно борио са проблемима изазваним данашњом кризом. Наш задатак је развој добротворне делатности сваке парохије, тако да не остане ни један човек који би могао остати без оброка. Знате да Црква у вези са тим спроводи колосални напор. Знате, јер многи од вас подржавају напоре ваших парохија својим трудом или економском помоћи. Позивамо вас да постанете ближи својој парохији, да бисмо заједно могли да се подржимо у овим тешким временима.
Наш народ се и раније суочавао са сиромаштвом и гладовањем, али је издржао и победио јер је имао идеале и вредности. Сви заједно можемо помоћи једном човеку, а један подржати све. Бог нас није створио плашљивим, већ нам је даровао дух силе и љубави. Тим духом, збијени око наше велике породице, наше Цркве, бивајући свесни наших грешака, у потрази за смислом живота и љубави, изаћи ћемо из ових сложених искушења.


уторак, 6. септембар 2011.

Хвала на лекцији коју сте им одржали!

Хвала на лекцији коју сте им одржали!

Не спадам у оне који некритички подржавају све што ради Филхармонија, односно њен директор. На пример, није ми се допало то што је пре неколико година, дозвољено да у Филхармонији свирају “Црни пантери”, без обзира на тадашње разлоге солидарности (изгорео им сплав). Једноставно таквој музици није било место у сали Филхармоније. Ради се о  принципу. Али то је и једини гаф који је директор Филхармоније направио од када је стао на чело те, својевремено, посрнуле установе. Иван Тасовац је Филхармонију подигао из мртвих, и одавно  је она је онај  врхунски бренд, односно заштитни знак или жиг, којим треба да се поносимо, пре него Егзитом и Гучом (према којима могу да искажем само одређену меру поштовања). Тасовац је од Филхармоније, направио установу светског нивоа, врхунски оркестар, али све то није за некакву “елиту”, већ обрнуто (о томе сведочи и публика на Коларцу). Што се мене тиче, карте за концерте Филхармоније је лакше набавити од карата за Егзит или Гучу, а Београђанима је сасвим сигурно много лакше и јефтиније да оду на концерте Филхармоније, него у Нови Сад или у Гучу (успут, чуће на Коларцу много квалитетнију музику).
Последњих година Филхармонија на изванредан маркетиншки начин обележава почетке својих сезона. Ове године такође. Опет нешто свеже, оригинално, провокативно, несвакидашње, са нотом хумора и поруком. Другог септембра, предвече, пет чланова оркестра, део дувачке секције, су одржали мини џез концерт на раскрсници улица Страхињића Бана и Капетан Мишине, између два популарна кефеа у силиконској долини (један је Пастис, а другом, опростите не знам име- често се реновира, претходни назив је имао неке везе са свињама). Филхармоничари су били одевени у концертне одежде- фракове и одсвирали су једну Диксиленд нумеру, ако не грешим. Изванредно. Мини концерт класичара, џез нумера, на месту које је духовна супротност свему ономе што класична и џез музика јесу, које је супротност духу и вредностима које Филхармонија представља. Гости два “елитна” кафеа су одушевљено саслушали филхармоничаре и наградили их овацијама и аплаузима, несвесни кваке и зачкољице, која је уследила на крају.  На крају, је уследио хладан туш, али елегантан, са мером - филхармоничари су развили провокативан транспарент “Хвала што не долазите” са ознаком нове сезоне. Каква лекција. Минимална провокација а максимална оригиналност. “Хвала што не долазите” онима што сигуно никада нису и неће долазити у Коларац. “Хвала што не долазите” онима који, када и залутају на Коларац или у дворану Сава центра, не искључују мобилне телефоне, тапшу између ставова или у току ставова, касне, одлазе раније… Хвала им што не долазе, заиста.

Има ли бољег доказа да је Филхармонијин потез изванредан, од критике коју је добила од главног блогера Б92, Предрага Аздејковића, самозваног првог педера Србије. На свом Б92 блогу он жестоко напада овај симпатични потез. Шеф поносних парадера, вођа педерске “елите” каже “безобразлук Београдске филхармоније”, “арогантна група уметника “, “извређали присутне госте”, “одакле та малограђанска потреба “врхунских” уметника да оду међу “сељаке”  и да им на нос набију како су они као “врхунски” уметници много бољи људи од њих силикомских “сељака”?”, “то што они цигулишу, шетају дупета по свету и свиркају и мисле да су много битни, плаћају ти исти сељаци који се гаде!”, “Београдска Филхармонија МОРА да се извини…јер је то чист безобразлук и вређање”, “Одувек  сам презирао ароганцију и снобовштину, нарочито код оних натрипованих урбаних фејкера и “врхунских уметника који после буду судије у  “Ја имам таленат””.

Тешко је наћи толико несувислости на једном месту, па макар то био и блог Б92, и то блог поносног парадног мужеложника. Има ли већих безобразлука, ароганције  и увреда од оних које су нам упутили и приредили организатори параде срамоте, предвођени Аздејковићем, прошле године? Има ли већих безобразлука, ароганције  и увреда од оних које нам сада упутићују организатори нове параде срамоте, предвођени истим тим Аздејковићем, ове године? У поступку Филхармоније нема ничег спорног а камоли безобразног, арогантног или увредљивог. Али зато срамотни парадери вређају свој град, вређају своју земљу, својим садистичким парадама, и тражењем већих права, од права која имају остали грађани. Код неколико стотина тих парадера, заиста их је било само толико, осећа се малограђански и паланачки комплекс “несхваћених” и “угрожених”, који су схаватили да је садистичка и срамотна парада, најбољи начин да лече своје фрустрације, комплексе и остале психичке проблеме. Сам Аздејковић показује запањујуће одсуство осећаја за исправно читање маркетинга, рекламе и провокације, на чему се, великим делом и заснивају кампање самих хомосексуалаца (наравно на погрешан начин). Шта очекивати од човека коме је Јелена Карлеуша идол и музички узор?

Хвала ти Аздејковићу, што не долазиш на коцерте Филхармоније. Немој очекивати од мене да за узврат не будем на улици у недељу 2. октобра ове године. Бићу на улици као и прошле године. Чекамо вас.                        6.септембар 2011. године

Одреднице:


Нема коментара:

Постави коментар