"У СНУ"
Дечак се сећа. Дечак је тужан. Дечак тражи очи.
Дечак види зелено. Шта ће дечак сањати?
Хајде да се ноћас сретнемо. У сну.
Узећемо се за руке и летети.
Девојчица и дечак ће уронити у плави океан снова.
Изаћи ће чисти и невини и грејати се на зрацима сунца сна.

На белом камену поред воде и биља смешиће се и гледати.
Дечак ће рећи : Ја видим. Девојчица ће рећи : Ја осећам.
Заједно ће рећи : Ја сам ти, ми смо једно.
У сну


СВЕТИ СИНОД ГРЧКЕ ПРАВОСЛАВНЕ ЦРКВЕ НАРОДУ
Архијереји Грчке православне цркве, који су се окупили на редовном заседању од 5. до 8. октобра 2010. године, сматрају за своју дужност да се обрате својој пастви, народу Божијем, као и свим људима који нису равнодушни према језику истине и љубави.
Живимо у тешком и драматичном времену. Као земља смо се суочили са најтежом економском кризом која код већине људи изазива осећај несигурности и страха. Не знамо шта ће нам донети следећи дан. Очигледно је да је наша отаџбина већ поробљена, њоме фактички управљају кредитори. Знамо да многи од вас чекају да Црква каже своју реч и заузме позицију у вези са догађајима које заједно гледамо.
То што преживљава сада наша отаџбина нема преседана и веома је потресно. Раме уз раме са духовном, социјалном и економском кризом иде рушење свих наших темеља. Говоримо о покушају искорењивања и уништавања наше традиције, онога што се одувек сматрало за темељ живота наше отаџбине. У социјалној сфери покушавају да уклоне наше темеље и права. При томе, држава то чини дајући невероватно објашњење: "Ми смо принуђени на такве мере од стране наших кредитора". На тај начин ми, као земља, фактички признајемо да се налазимо под окупацијом и испуњавамо вољу наших нових (иностраних) владара. У вези са тим јавља се следеће питање - да ли се њихови захтеви тичу само финансијске и социјалне области или се шире и на духовни и културни идентитет, као и на самосталност наше отаџбине?
С обзиром на ову ситуацију у којој смо се нашли, сваки разуман човек ће поставити питање: Зашто раније нисмо предузели тако драстичне мере о којима се данас прича да су одавно биле потребне? Зашто сва та патологија нашег друштвеног живота коју сада са таквим напором покушавамо да савладамо, није била на време лечена? Зашто је било неопходно чекати док нисмо дошли у садашње критично стање? Ето, већ неколико деценија нашом државом управљају једни те исти људи. Којим политичким циљевима су се руководили знајући да воде земљу у катастрофу, а данас се осећају безбедно, доживљавајући себе само као извршиоце туђе воље? Данас се дешавају такве радикалне реформе које би раније подигле целу Грчку. Данас, међутим, скоро да нема отпора томе.
Наша економска криза повезана је са неравнотежом између производње и потрошње. Између спорог темпа производње који смо успели да постигнемо, и високог нивоа живота на који смо навикли. Када потрошња значајно превазилази производњу економски баланс неизбежно претеже на страну расхода. Да би се изборила са тим, наша земља је принуђена да прибегава спољашњим зајмовима. Када кредитори почну да траже враћање дугова настаје криза, а за њом и банкрот. Међутим, економска криза која гњечи и притиска нашу Отаџбину је само врх леденог брега. То је последица и плод једне друге – духовне кризе.
Диспропорција између потрошње и производње није само економска категорија, већ пре свега показатељ духовног слома. Знак моралне кризе која је дотакла како власт, тако и народ. Власт која није могла да се понаша одговорно пред народом, није могла или није хтела да говори са њим језиком истине, пропагирала је лажне идеале, помагала корупцију. Једини њен циљ је био долазак на власт. Она је фактички деловала против правих интереса народа и наше земље.
Са друге стране, ми смо се као народ понашали неодговорно. Обоготворили смо богатство, тражили сит и спокојан живот, нисмо презирали обману и лаку зараду. Више нас није било брига шта се догађа у свету и у нашој земљи. Професионална удружења и социјалне групе су самовољно захтевале очување својих права, бивајући потпуно равнодушни према томе како ће се ти захтеви одразити на наше друштво у целини и у великој мери су помогли да се нађемо у садашњем положају.
Суштина духовне кризе састоји се у одсуству смисла живота и затварању човека у једнодимензионалну садашњост – свођењем на његов егоцентрични самољубиви инстинкт. То је садашњост без будућности, без идеала и визије. Садашњост осуђена на монотонију и досаду. То је претварање живота у привремено растојање између два догађаја: рођења и смрти, са једином неизвесношћу колико ће времена проћи између. У таквој перспективи бесциљност се такмичи са бесмислом, што на крају доводи до трагичних последица. Тада на питање: "Зашто, сине, узимаш наркотике?", чујеш као одговор: "Реците ми, зашто је не бих узимао? Не надам се више ничему и ништа не очекујем. Једина моја радост је дрога." А ми, уместо да пронађемо смисао живота стремимо богатству, комфору, благостању. Међутим, када осим потрошње не постоји други циљ живота, када материјална самосталност и њено показивање постане једино средство да се домогнеш друштвеног признања, онда разврат постаје једини могући начин живота. У противном, ако се ниси развратио, глуп си. Многи су тако размишљали и чинили, те смо тако достигли да су се развратиле не само наше власти, већ и велики део нашег народа. Вечно питање – дилему Достојевског "слобода или срећа" проживљавамо у свом њеном трагичном размаху. Изабрали смо умишљено благостање, а изгубили слободу и то не само нашу личну, већ и слободу наше Отаџбине. Данас човек (можда и оправдано) стрепи од помисли о смањењу своје зараде, али га скоро уопште не брину дефицити новца који држава даје за образовање. Не брине ни за сопствену децу која се гасе у својим многобројним зависностима, не брине ни за обезвређивање људске личности и живота. То је истински смисао садашње кризе и извор економских тешкоћа, којима се без милости користе "светски владари".
На заседању Светог синода, ми, ваши духовни оци, критично смо оценили своја дела. Пожелели смо да преузмемо одговорност на себе и нађемо своју кривицу у кризи коју преживљавамо. Знамо да смо изазвали код вас огорченост, а можда и довели у искушење. Нисмо реаговали брзо и стварно на понашање клира које вас је повредило. Људи који желе да раскину везу народа са Мајком Црквом, који се користе истинитим али и измишљеним скандалима, потрудили су се да смање ваше поверење у Цркву.
Желимо да вам кажемо да Црква поседује противотров култу потрошње, то је аскеза (подвижништво). Док је потрошња ћорсокак (јер живот нема смисла), аскеза је пут (јер води правом животу). Циљ аскезе није одбацивање задовољства, већ испуњење живота дубином и садржајем. Она је налик тренингу спортисте који га доводи до освајања медаље. Та медаља није ништа друго до живот, који побеђује смрт, живот обогаћен љубављу. Аскеза је пут слободе од ропства сувишним стварима, ропства које нас је данас направило предметом подсмеха.
Забрињава нас стање нашег образовања, јер савремени образовни систем гледа на ученика не као на личност, већ као на компјутер. Једина функција тог система је "убацивање" информација у њега. Индивидуалност ученика се не узима у обзир и не прихвата. Наша деца с правом одбацују такво образовање. Зато нас брине следећа реформа средњег образовања која се припрема. Признајемо да састављање уџбеника спада у област одговорности државе. Њихов садржај се, међутим, тиче сваког грађанина. Многи од њих очекују од Цркве да подигне свој смирени глас по том питању.
Желимо да сви наши храмови отворе своја врата нашој омладини. У парохије које су то урадиле прилази много наше деце која траже смисао и наду.
Знамо да од нас, ваших пастира, тражите херојску, живу Цркву, са пророчком речју, актуелном проповеди за младе, која није посветовњачена, већ бескомпромисна, слободна и снажна. Цркву која се не боји да се одупре лукавом систему овога света, чак и ако то доведе до прогона и мучеништва.
Црква је једина институција која може стати уз човека и подржати га. Међутим, Црква – то смо сви ми, и у томе се и састоји Њена и наша сила. Јединство између пастира и пастве желе, пре свега, да униште "светски владари". Они знају да ако поразе пастира, лако ће растерати и заробити стадо. Сећате се историје – свуда где су се борили са Богом, коначни циљ удара био је човек и његово потпуно свођење на ниво животиње. Насупрот томе, очовечење Бога је највеће узвишење човека. Црква иступа не против државе, већ против оних који стоје иза ње, који покушавају да вас лише наде и идеала. Сећате се да је, сагласно са оценом многих економиста, ова криза створена вештачки да би била инструмент за остварење глобалне државе од стране сила којима тешко да се може приписати љубав према човеку.
Црква има свој став у вези са садашњим критичним положајем, јер није престала да буде део историје и људског рода. Црква не може да затвара очи на било какву неправду, већ мора бити спремна на сведочење и мучеништво. Знамо да људи поред нас гладују и да имају потребе, а да им душу често испуњава очајање. Знамо то, јер је прво место где долазе у потрази за надом и смислом њихов парохијски храм. Наш циљ и задатак је да свака парохија постане центар кроз који би пастирски рад дотакао и обгрлио цело друштво.
Одлучили смо да створимо центар за анализу социјалних проблема који не би само пратио, већ се и успешно борио са проблемима изазваним данашњом кризом. Наш задатак је развој добротворне делатности сваке парохије, тако да не остане ни један човек који би могао остати без оброка. Знате да Црква у вези са тим спроводи колосални напор. Знате, јер многи од вас подржавају напоре ваших парохија својим трудом или економском помоћи. Позивамо вас да постанете ближи својој парохији, да бисмо заједно могли да се подржимо у овим тешким временима.
Наш народ се и раније суочавао са сиромаштвом и гладовањем, али је издржао и победио јер је имао идеале и вредности. Сви заједно можемо помоћи једном човеку, а један подржати све. Бог нас није створио плашљивим, већ нам је даровао дух силе и љубави. Тим духом, збијени око наше велике породице, наше Цркве, бивајући свесни наших грешака, у потрази за смислом живота и љубави, изаћи ћемо из ових сложених искушења.


петак, 24. фебруар 2012.

СВЕТА ХЕРОИНА ИШТЕ КОКАИНА или “Родићу ти сина краља кокаина”

Биљану Србљановић сам упознао у емисији “Утисак недеље”, пре више од шест година. Њој и водитељки сам купио по букет цвећа и предао им пре емисије, наравно. Цвеће су прихватиле а Биљана је рекла да је добро да сам јој цвеће дао пре емисије а не на почетку, пред камерама, јер бих онда добио букетом по глави. Сложио сам се са тим. Авај, данас ми је јасно да сам купио погрешан поклон. Уместо џентлменске пристојности, купити цвеће, требало је да набавим нешто друго. Нешто што не мирише уопште, али се као и цвеће приноси носу. Међутим, мени та врста “набавке” није никада била фах. Биљана је у емисији била хистерична, а касније, током година, увидео сам да је то њен психички проблем. Занимљиво је да нас је кућама развезла ауторка “Утиска недеље” лично. Биљана и ја смо изашли, колико се сећам, на углу Вишњићеве и Јевремове, у овој другој улици сам тада становао.Наравно, отишли смо свако својим путем, да не помислите нешто злочесто.
Овај текст пишем изнервиран, медијском амнезијом, некаквом цензуром, медијском блокадом поводом случаја трговине опојним дрогама, чији је један од актера и  доцент Биљана Србљановић. Ни један важан медиј, поготово електронски не извештава већ два дана о том случају (односно два месеца од када се случај догодио). А ради се о вести која би морала да изазове прворазредно интересовање, с обзиром да се ради  о доценту, предавачу на ФДУ, о награђиваној, на европском нивоу признатој списатељици, политичарки, члану ЛДП-а, супрузи француског амбасадора у Азербејџану и бившег амбасадора у Београду, те о госпођи која је била кандидат ЛДП-а за градоначелника. Не могу да гарантујем да сте чули за случај, па сам дужан да вас обавестим о чему се ради. Листови “Ало”, “Курир” али и “Блиц” извештавају да је београдска полиција још пре два месеца привела госпођа Биљану због куповине кокаина. У међувремену, оптужница је стигла у Виши суд а предмет је додељен судији Владимиру Дурузу. Листу “Ало” је потврђено да је у Виши суд 14. фебруара стигла оптужница за недозвољено држање опојних дрога. Лист “Ало” наводи да је имао увид у записник са саслушања оптужене у полицији и да је оптужена том приликом записник и потписала. Биљани Србљановић прети казна затвора до три године, те условна или новчана казна, уз могућност ношења електронске наногвице. Лист “Ало” саопштава да је оптужена хероина ухваћена 1. децембра прошле године, после куповине грама кокаина од дилера. По полицијском записнику, како га цитира “Ало”,хероина је  два пута купила кокаин (25. новембра и 1. децембра), што је Србљановићева до детаља и објаснила. Све се одвијало на улици, код дорћолске адресе на којој списатељица борави када је у Београду (1).
Овај случај, је пример двоструких стандарда, поготово у медијима. Пример је како миљеници власти и запада, уживају заштићени статус. Замислите само да је полиција приликом куповине наркотика ухватила некога ко није “заштићено лице”, некога ко није припадник “Друге Србије”. Некога ко припада оној обичној, првој, незаштићеној Србији? Некога из ДСС-а или СРС-а или СНС-а, на пример? Па тај би већ одавно био стрељан, у најмању руку била би му нанета тзв. грађанска смрт. Био би прокажен доживотно. Та афера се месецима не би скидала са медија.  Противим се томе да се Биљани Србљановић наноси тзв. “грађанска смрт”, противим се томе да се она блати, без обзира што је то управо манир строго контролисаних режимских медија и медија уопште, као што је то и манир ЛДП-а и ДС-а, и без обзира што је то њен манир. Али овде се ради о једноставним чињеницама. Неко је привођен, хапшен због куповине дроге и против некога је поднета оптужница због тога. То јавност мора да зна. Као што зна у сличним случајевима. Овде се ради о особи која је предавач на факултету (драмских уметности) не само у Београду, него и у иностранству. Ради се о особи која ради са младима, са студентима. О особи која своје знање треба да пренесе млађима, у институцији ове државе, у академској институцији.  Да ли госпођа Србљановоћ треба да предаје студентима, технике куповине кокаина на београдским улицама (како се ваља гудра)? Да ли треба студентима да преноси своја искуства из кокаинског делиријума (генерација халуцинација)? Да ли је то порука- да би сте били креативан писац- потребан вам је кокаин (хероина на кокаину)? Да ли је то порука Србљановићеве и ЛДП-а- “Шири даље” и “Од вас зависника зависи”? Шта је порука “Преокрета”? “Платиш грам- добијеш грам” или “Са нама ће грам- бити грам”(а не 0,87 грама, колико је дилер увалио доценткињи)? Да ли ће у позориштима, ради бољег разумевања драма доценткиње, управници чланови ЛДП-а и ДС-а, делити по грам у кесици, пре почетка сваке представе?
Јавили су се и многобројни бранитељи хероине на кокаину. Ненад Чанак. Јелена Карлеуша. Светислав Басара. Предраг Аздејковић. Декан ФДУ нема званичних сазнања о целом случају, и не види основ за покретање било каквог поступка. Па шта треба да се деси, да доценткиња почне да дилује на факултету, да је полиција тамо ухвати, па да стекну сазнања? Душебрижници и биљобранитељи се и шале, осим што је бране. Шали се и Биљана, на својим постовима на Твитеру, помиње, вазелин, порниће, тестерице, затвор, изборе…Шале и бранитеља и ње саме, треба ваљда да нас наведу на помисао да је “неко сместио Зеки Роџеру”, да је доценткиња толико “невина” да може и да се шали. Смехотресан је пример једног блогера бранитеља (“амер”22.02.2012. 02:45- “зашто хапсе жену која је имала мање од једног грама кокаина код себе за личну употребу, ако она жели да се рекреативно дрогира то је њен приватни проблем и требало би такве оставити на миру…” (1). Амин.
Овако изгледа део Србљановићкиног интервјуа датог „НИН“-у у првој половини прошле године:Питање-Живите на релацији Париз, Баку, Београд. У Београду и даље држите класу, спремате премијере. Као да сте стално ту.
Одговор-Боравим у Београду велики део школске године, путујем на посао из централне Азије, што је доста компликовано и напорно, припремам дипломце на катедри за драматургију, сада предајем и у Бечу на Академији примењених, прве две године нашег боравка у Азербејџану, имала сам студенте и на миланској уметничкој школи, уз све своје друге позоришне пројекте и обавезе. То ме доста троши физички, та стална прелажења из једног у други свет, у готово различита агрегатна стања, јер сам с једне стране жена француског дипломате, са гомилом тих мени прилично страних обавеза, а са друге неко ко је навикао да живи и ради сам и сам преузима ризике за све своје одлуке, мисли или ризике. Ипак, чини ми се да је то мој прави баланс, да имам у животу све што ми је важно, ма како контрадикторно деловало. Ја сам сва у контрадикторностима. Сва у неком сталном раскораку, у некој дијалектици са самом собом.“(2)
Госпођа путује на посао из централне Азије! Чиме? Ентерпрајзом? Чаробном метлом? И поред свих обавеза она живи у Бакуу, Паризу и Београду а предаје, поред Београда, и у Бечу и у Милану. То не може да се постигне ни телепортацијим. Госпођа је 2008.године  „Ширила даље“. Сад шири ноге на суперметли, како сама каже Сва у неком сталном раскораку, у некој дијалектици са самом собом.Дијалектика метле. Дијалектика коке. И наравно све то је доста троши физички, та стална прелажења из једног у други свет, у готово различита агрегатна стања . Е ту очигледно, своје место заузима кокаин. Јер се доценткиња много троши. Дијалектика агрегатних стања. Биљана у четири стања. Чврста Биљана. Течна Биљана. Гасовита Биљана. Плазматична Биљана. А тек Биљана у променама агрегатних стања - у фазним прелазима. Госпођа има у животу све што јој је важно. Знамо. Кокишку. Халуцинација. Шизење. И онда када долети у Београд, чисти Србију својом метлом, да не би упрљала руке. Зато и купује кокаин у кесицама. Руке остају чисте. У паузи чишћења, доценткиња тргује на улицама града. Кокицом. А шта хероина ради у Бакуу, Паризу, Милану и Бечу. Пошто грам? За јело је све бело? Пева - Габријеле, родићу ти сина краља кокаина?
Посебно је питање да ли госпођа Србљановић ужива дипломатски статус а ако ужива (осим коке), да ли ће се на њега и позвати, поводом суђења?
Посебну одвратност изазива Твитер пост, наркодоценткиње, од 18. фебруара, поводом хапшења Луке Бојовића и оптужби његовог оца, Вука Бојовића на рачун мог пријатеља Драгана Јочића, бившег министра полиције, коме је одлуком садашњег министра, појачано обезбеђење. Тим поводом нарко хероина твитује у свом кокаинском делиријуму: “Појачано обезбеђење Драгану Јочићу, што? Па неће да бежи”. Тиме се разуларена хероина, подсмева свим инвалидима. Безумно. Беспризорно. Тим поводом је реаговао Бранислав Кнежевић, председник удружења инвалида “Спас и нада” који је изјавио:”Страшно је када било ко вређа инвалиде. А њој, која се тобоже бори за људска права, поломио бих обе ноге како би барем на тренутак могла да буде у нашој кожи. Сигурно онда никог не би вређала. Немам речи, такве ствари ме страшно погађају” (3). Повереница за заштиту равноправности изјављује да може да реагује само ако неко поднесе пријаву, те да није прочитала спорну изјаву Србљановићеве.
У западном свету, чије вредности промовише Србљановићева, академска и политичка каријера некога ко је ухваћен да купује кокаин, је завршена. Овде код нас, миљеница режима и ЛДП кокаинска хероина, може очекивати да буде мажена, пажена, брањена, може очекивати успех. Овде је бранитељи већ проглашавају за невину жртву. Ускоро и за светицу. Света хероина, иште кокаина!


П. С. Знате ли како се зове предмет који хероина предаје на ФДУ? Наркодрама!

Београд  22.02. 2012. године

3.http://www.kurir-info.rs/vesti/drustvo/skandal-biljana-srbljanovic-se-sprda-s-invalidima-185784.php

Нема коментара:

Постави коментар